Vasara ir vitamīnu laiks – ēd gudri un būsi vesels!

Vasaras sākums mūs iepriecina ar rabarberiem, svaigiem lociņiem un pirmajiem redīsiem, kam tālāk seko siltumnīcu tomāti un gurķīši, kā arī citas dārza veltes, kuras Latvijā nereti audzējam paši. Kādus augļus un dārzeņus noteikti jāed, lai pastiprinātu savu imunitāti?

Pašlaik pasaulē ir zināmi aptuveni 800 dažādu vitamīnu, no kuriem svarīgākie ir A, B, B2, C, D, E, K vitamīni. Vitamīni nepieciešami ne tikai imunitātes stiprināšanai, bet uzlabo arī daudzo endokrīno dziedzeru darbību.

  • Karotīns jeb vitamīns A sastopams burkānos, pētersīļos, sīpolos, spinātos un citos dārzeņos.
  • B vitamīns uzlabo sirdsdarbības un nervu sistēmu, aizsargā to no izsīkuma un noguruma, veicina labu kuņģa un zarnu trakta darbību. Tad, ja organismā trūkst B vitamīna, rodas nogurums un apetītes zurds. Paaugstinātu B vitamīna devu satur pipari, skābenes, zirņi, Ķīnas kāposti, pupiņas, sparģeļi.
  • Būtiski, ka ēdot dārzeņus cilvēka ķermenis saņem folijskābi, kas nepieciešama sarkano  asins šūnu veidošanai.
  • Vitamīns B2 aktivizē vielmaiņu, aknu un kuņģa darbību, regulē asins cirkulāciju, palielina redzes asumu.  Tā trūkums izraisa acu asarošanu, rodas lūpu kaktiņu plaisāšana, negatīvi ietekmē nervu sistēmu. Ar B2 vitamīnu bagātas ir skābenes, spināti, zirņi, sparģeļi un kāposti.
  • C vitamīns ir iesaistīts olbaltumvielu un ogļhidrātu dalīšanā, veicina kaitīgo vielu noplūdi no organisma. C vitamīns aizsargā asinsvadu sieniņas, uztur skrimšļus un zobus labā stāvoklī. C vitamīna dienas devai jābūt 50 līdz 100 mg.
  • Daudz C vitamīna ir pētersīļos, dillēs, selerijās, spinātos, skābenēs, mārrutkos, pastinakos un tomātos. Tāpat tas ir kāpostos, zirņos, melonēs, piparos, salātos, rabarberos un citos dārzeņos.
  • D vitamīns ir svarīgs pareizai kaulu un zobu attīstībai, piemēram, bērniem un jauniešiem. D vitamīns nelielos daudzumos ir spinātos, svaigos zaļajos zirnīšos, sīpolos un rabarberos.
  • E vitamīns balsta nervu sistēmu, palīdz novērst sirds un asinsvadu slimības. Daudz E vitamīna ir dažādos zaļajos dārzeņos.
 
Autors:
Par mani: Jana Kalniņa - budžeta plānošanas un privāto finanšu eksperte. Jana ieguvusi bakalaura grādu biznesa vadībā un kopš 2009.gada raksta par privātajām finansēm, budžeta plānošanu, ieguldījumu un kreditēšanas iespējām Latvijā.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *