Ēdienreize pirms un pēc treniņa

Mēs zinām, cik svarīgas ir fiziskās aktivitātes veselīga organisma darbībai, bet reizēm piemirstam, ka maltītei pirms un pēc sportošanas, ir tik pat liela nozīme, lai mūsu ķermenis justos labi. Tikai sabalansēts uzturs un pārdomāti treniņi sniedz visefektīvāko rezultātu gan svara zaudēšanai, gan ķermeņa možumam. Lai aktīvs un veselīgs dzīvesveids vainagotos panākumiem, dosim dažus padomus par ēšanu pirms un pēc treniņa.

2

Ko ēst pirms treniņa?

Pirms treniņa nepeciešams uzņemt ogļhidrātus. Lai organisms būtu enerģijas pilns, šāda veida maltīti nepieciešams ieturēt 2 līdz 3 stundas pirms fiziskās slodzes. Sķeļoties ogļhidrāti veido glikozi, kas nodrošina enerģiju muskuļiem un smadzenēm, savukārt, tas rada Tevī spēku veikt pilnvērtīgu treniņu. Ogļhidrāti lēnām iesūcas asinīs, kas palīdz ilgstošāk uzturēt cukura līmeni asinīs. Apēdod produktu, kas satur vienkāršotus cukurus, piemēram, konfektes, no cukura pazemināšanās organismā izvairīties neizdosies, tāpēc ieteicams ēst citus ogļhidrātu saturošus produktus, piemēram, banānus.
Pirms fiziskās slodzes izvairies no tādiem produktiem, kas satur taukus, olbaltumvielas un šķiedrvielas. Lai pārstrādātu šādas vielas, organismam nepieciešams daudz laika un sākt treniņu ar pilnu vēderu, nav pareizi, jo tas rada diskomforta un smaguma sajūtu. Olbaltumvielas satur tādi ēdieni kā gaļa, zivis un biezpiens, savukārt, cepumi, kūkas un konfektes satur taukus. Tauku palēlina vielmaiņu un apgrūtina kuņģa darbību.
Pirms treniņa nav ieteicams ēdieniem pievienot stipras un asas garšvielas vai piedeves, jo pēc to lietošanas rodas pastiprinātas slāpes, kas radīs vēlmi treniņa laikā daudz dzert.

Ko ēst pēc treniņa?

Kad aizvadīts kārtīgs treniņš, laiks atjaunot enerģiju ar pareizas maltītes palīdzību. Fizisko aktivitāšu laikā organisms zaudē ne tikai enerģiju, bet arī šķidrumu. Pirmais likums pēc treniņa ir ieturēt maltīti 30 līdz 60 minūtes pēc fiziskās slodzes. Sporta aktivitāšu laikā tiek nodarbināti muskuļi, kauli un locītavas un organisms sāk patērēt uzkrātās ēdiena rezerves. Ja pēc treniņa netiek ieturēta maltīte, iztērētās ēdiena rezerves neatjaunojas un organisms kļūst vājāks. Tas nozīmē, ka nākamajā treniņa laikā nebūs tik daudz spēka, lai veiktu iecerēto programmu.
Lai organisms atjaunotu patērēto enerģiju, pēc slodzes nepieciešams lietot tādus produktus, kas satur daudz olbaltumvielu un ogļhidrātu, piemēram, vīnogu vai dzērveņu sula, zivis, biezpiens, kartupeļi, rīsi, augļi un dārzeņi.
Ja pēc sporta nodarbības ieturēsiet ēdienreizi, tas nebūt nenozīmē, ka visas sadedzinātās kalorijas tiks atgūtas. Arī pēc treniņa vielmaiņa joprojām ir paātrināta un notiek tauku sadedzināšana. Svarīgi, lai pēc treniņa tiktu lietoti viegli produkti, kas nesatur taukus.

Pieci likumi enerģijas atjaunošanai

55cba752738b2490_118387116.preview

Protams, ka visiem neder viena un tā pati ēdienkarte, tāpēc uzturs jāpielāgo katram individuāli, taču turpmāk aprakstītie likumi noderēs ikvienam sportot gribētājam un tiem, kuri vēlas samazinās savu ķermeņa svaru par pamatu, lai nenovājinātu organismu fizisko aktivitāšu dēļ.

Pieci vērtīgi padomi:

  1. Ēdienreize pēc fiziskām aktivitātēm jāietur ne vēlāk kā 30 līdz 60 minūtes;
  2. Nevajag izmantot tikai proteīna saturošu pārtiku;
  3. Ieturi sabalansētu un barības vielām bagātu maltīti;
  4. Neēd pārmērīgi daudz;
  5. Neaizraujies ar alkohola lietošanu.

Atceries, ka veselīgs dzīvesveids nenozīmē tikai regulāru izsvīšanu trenažieru zālē vai skrējienu cauri parkam. Tā pamatā ir arī veselīgs un sabalansēts uzturs, tāpēc aizdomājies, vai ikdienā nelieto neveselīgu pārtiku, kas ne tikai palielina uzņemto kaloriju skaitu, bet arī novājina organismu.

sport

Papildus veselīgām maltītēm, nepieciešams lietot daudz šķidruma. Vai zini, ka 75% cilvēka organisma sastāda tieši ūdens? Ar ūdens palīdzību muskuļi saņem nepieciešamo skābekļa un glikozes daudzumu, locītavas saglabā kustīgumu, savukārt, smadzenēs norisinās normāla to darbība, tādēļ neaizmirsti ūdeni lietot arī ikdienā!

 

 
Autors:
Par mani: Jana Kalniņa - budžeta plānošanas un privāto finanšu eksperte. Jana ieguvusi bakalaura grādu biznesa vadībā un kopš 2009.gada raksta par privātajām finansēm, budžeta plānošanu, ieguldījumu un kreditēšanas iespējām Latvijā.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *